- KPI-er viktige for styret?
- KPI-er knyttet opp mot strategier og mål
- SMARTER-metoden
- KPI-er på forskjellige fagområder
Dette er et viktig kurs for styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.
Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.
Formålet med kurset er at deltakerne, med bakgrunn i overordnede strategiske mål, skal forstå hvordan en gjennom å identifisere kritiske suksessfaktorer kan lage gode KPI-er og gjennomføre nødvendige tiltak og målinger opp mot disse suksessindikatorene.
Kursinnhold:
- KPI – forankring i styret – aksjeloven § 6-12
- Definisjoner og forklaringer
- Historiske forankringer
- KPI-er knyttet opp mot strategier og mål
- KPI-er må forstås i en sammenheng
- Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er
- Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner.
- «SMART(ER)»-metoden
- Hvorfor bruke KPI-er?
- Vanlige feil og farer ved bruk
- KPI på forskjellige fagområder